Naast groeiende aandacht voor ecologie wordt in de jaren ’70 ook milieu een issue, met groeiende aandacht voor de negatieve effecten voor de mens van bijvoorbeeld fijnstof en verkeersgeluid. In 1973 verschijnt de circulaire geluidshinder die in 1979 uitmondt in de Wet geluidshinder. Als gevolg van de wet verschijnen steeds meer geluidsschermen en andere geluidwerende voorzieningen, waar ook aan ontworpen moet worden.
Het infrastructuurontwerp blijft zich in de loop van de 20e eeuw meer en meer verbreden: naast ecologie en milieu/gezondheid groeit ook de aandacht voor andere thema’s met onder meer cultuurhistorie (met als belangrijk moment het verschijnen van de Nota Belvedere in 1999) en waterbeheer (berging en zuivering) als belangrijke issues. De snelweg wordt daarnaast onderdeel van de identiteit van de steden die zich erlangs presenteren. De aandacht voor de integrale kwaliteit van het ‘infra-landschap’ groeit.
Ook de negatieve invloed van infrastructuur doet zich als gevolg van de verdere groei, drukte en milieumaatregelen overal steeds meer voelen, maar met name in de stad. De infrastructuur werkt steeds sterker als een scheiding in stad en land. Na ecoducten voor de natuur verschijnen ‘recreaducten’ voor de mens. In de grote steden volgen plannen voor dakparken, in navolging van Barcelona waar dit in de jaren ’90 succesvol wordt ingezet. Vanaf grofweg de eeuwwisseling is integrale ruimtelijke kwaliteit het devies.
Het past in een ontwikkeling waarbij de doorsnijdende werking van infrastructuur niet langer maatschappelijk wordt geaccepteerd. Iconische plannen in dit kader zijn de nieuwe Catharijnesingel, waar de auto plaatst heeft gemaakt om de gracht weer terug te kunnen brengen, en het plan Avenue A2 in Maastricht waar de weg ondergronds is gebracht eruit zodat bovengronds ruimte is voor een parkstrook en het stedelijk weefsel weer kan worden aangeheeld.
H+N+S werkt in de periode 2015 tot heden aan plannen voor het Gaasperdammerpark, een dakpark op de A9, en aan een dakpark op de A16 Rotterdam (De Groene Boog). Ook voor de Ring Antwerpen studeren we op manieren hoe de barrièrewerking van de ring kan worden verminderd , inclusief plannen voor gedeeltelijke overkapping, met tegelijkertijd aandacht voor natuur, waterberging en recreatie.