THEMA’S
Karakter
Zoals eerder beschreven kent het projectgebied vier verschillende typen dijk-karakter: stedelijke dijk, industriële dijk, parkdijk en landelijke dijk. Belangrijk is de doorgaande fietsroute vanuit de stad naar het buitengebied waar vanaf het landschap beleefd kan worden terwijl het perspectief, door de oriëntatie voortdurend wisselt. Dit is in bijzonder het geval rond de kolken.
Routes
Recreatieroutes zijn geoptimaliseerd en integraal toegankelijk gemaakt. Zo werden bestaande dijkopgangen verflauwd om de toegankelijkheid te verbeteren en werden op geschikte plekken extra verblijfs- en rustplekken voorzien voor wandelaars vanuit de wijk Holtenbroek.
Daarnaast is de toegankelijkheid van de dijkkruin voor wandelaars verbeterd, door middel van een pad in halfverharding. Materialen voor verschillende typen paden zijn consequent toegepast in het gehele project.
Veel aandacht ging uit naar het in samenhang vormgeven van de verschillende soorten toegankelijkheid van de dijkkruin tussen de Twistvlietbrug en de Mastenbroekbrug. De fietspaden worden aangelegd in beton, de delen waar de auto mag komen is asfalt met betonnen kantstroken. Ter plaatse van aansluitingen en overgangen wordt een vloeiende overgang gerealiseerd door deze materialen in elkaar te laten grijpen. Ten opzichte van de huidige situatie is in het ontwerp de hoeveelheid verharding op de dijk ter plaatse van de wegaansluitingen sterk verminderd.
Meekoppelkansen van buurtbewoners en omgeving
Een tribunetrap is gepositioneerd in het verlengde van de groene as van Holterbroek, bij een bestaande dijkopgang die goed aansluit op het bestaande vlonderpad in de uiterwaard.
Historische dijkboerderij ‘de Klooienberg’ vormt samen met de monumentale eiken op de dijk een waardevol ensemble. Om dit te kunnen sparen, is gekozen voor een constructie – een ondergrondse damwand met muur - als versterkingsoplossing. Dit bleek een aangename locatie voor de door de wijkbewoners gewenste dijkglijbaan. Het kinderdagverblijf in de Klooienberg profiteert mee. De constructie in de dijk maakte het mogelijk een steiler talud te realiseren dan elders en daarmee de glijbaan goed te integreren.
Bedrijven op bedrijventerrein Voorst is de kans geboden om door verlegging van de waterkering binnendijks te komen liggen. Door deze kans kon bovendien de bestaande laanbeplanting en groene voorruimte rond de bedrijven gespaard worden.
Langs de dijk zijn extra sportuitdagingen toegevoegd, met trappen, bankjes en zitelementen. In aansluiting op een lopend wijkinitiatief wordt bij de nieuwe dijkbanken een lokale dichtregel toegevoegd.
Bomen
Het ontwerp streeft ernaar om zoveel mogelijk de bestaande bomen te behouden, door beperking van het ruimtebeslag en door per plek behoud van bomen te onderzoeken. De compensatie van bomen die gekapt moeten worden, vindt plaats in de directe nabijheid van de dijk en in de wijk Holtenbroek. Voor het behoud van ruimtelijke kwaliteit zijn de monumentale bomen bij de Klooienberg behouden. Er is ook onderzoek gedaan naar de geschiktheid van bomen om te verplanten, en een belangrijke uitkomst hiervan is de verplanting van grote lindes binnen de parkstructuur.
Cultuurhistorie
De meest waardevolle cultuurhistorische elementen zoals de kolken zijn uiteraard behouden. Dijksloten en hakhoutbosjes zijn zoveel mogelijk behouden (waar deze moeten wijken worden ze na versterking teruggebracht). Waar nodig/mogelijk wordt lokaal riet ingeplant als aanzet voor het herstel van een natuurlijke kolkoever.
Biodiversiteit
Door een beperkt ruimtebeslag van de dijk, met een zo compact mogelijk dijkprofiel, wordt er gestreefd naar een minimale impact op natuur. Achter damwanden kan worden geprofiteerd van de kans om goede condities voor graslanden te creëren die normaal niet verenigbaar zijn met waterveiligheidseisen. Het ruimtebeslag binnen het buitendijkse Natura 2000 gebied wordt door het versterkingsalternatief voorkomen. Een ander voorbeeld is het terugbrengen van de binnendijkse sloot in het noorden van dit deeltraject, met flauwe ecologische oever.